Jedzenie a samopoczucie.

jak jedzenie wpływa na samopoczucie
Nie bez powodu stwierdzenie, że jesteśmy tym, co jemy jest wciąż aktualne. Pomimo nowych badań, testów i diet, wciąż najważniejsze jest to, co spożywamy. Dlaczego tak się dzieje? Jaki wpływ ma jedzenie na nasze samopoczucie? W jaki sposób można je poprawić?

Jedzenie równa się energia

Przede wszystkim podstawową funkcją jedzenia jest dostarczenie takiej energii do organizmu, która nie tylko pozwoli na właściwe funkcjonowanie przez cały dzień, ale spowoduje, że człowiek będzie się dobrze czuł. Dlatego tak duże znaczenie ma wartość energetyczna danego posiłku, ale również jego wartość odżywcza. Patrzenie na jedzenie jak na paliwo spowoduje, że znacznie łatwiej będzie przykładać do niego uwagę.

Błędy żywieniowe, które wpływają na samopoczucie

Bardzo wiele osób mimo regularnie spożywanych posiłków nie ma energii do działania i najczęściej już po kilku godzinach od wstania czują się zmęczeni i senni. Najczęściej jest to wina nieprawidłowego odżywiania.

1. Słodycze
Przykładowo spożywanie zbyt wielu cukrów powoduje, że co prawda ilość kalorii jest spora, ale jednocześnie spożywając czekoladę sprawiamy, że poziom glukozy we krwi bardzo szybko rośnie. W praktyce rzeczywiście jego wartość wzrasta, ale na bardzo krótki czas. W momencie, gdy cukier zostanie strawiony, cały organizm jest osłabiony, brakuje mu energii i człowiek staje się senny. Oczywiście zjedzenie batonika w momencie, w którym do obiadu zostało jeszcze sporo czasu, a my musimy dokończyć jakieś zlecenie, jest jakimś rozwiązaniem. Tym bardziej że jeśli poziom glukozy we krwi się podniesie, to automatycznie znacznie łatwiej będzie skupić się na pracy. Jednak nie jest to rozwiązanie, które można na stałe wpisać do swojego menu.

2. Kawa
Coraz więcej mówi się o uzależnienia. Co prawda najczęściej wymienia się tutaj papierosy, narkotyki i alkohol, jednak kawa również jest w stanie uzależnić. Wiele osób nie jest w stanie wyobrazić sobie poranka bez kawy, co oznacza, że jeśli danego dnia ominą swój rytuał, mają problem z koncentracją przez cały dzień. W efekcie można zaobserwować rozdrażnienie, zły humor, senność i tym podobne. Podobnie działają energetyki. Zawierają bardzo duże ilości kofeiny i cukru, co powoduje pobudzenie organizmu do działania. Niestety, bardzo szybko są trawione, dlatego człowiek po nich jest jeszcze bardziej zmęczony niż po zwyczajnym dniu bez nich.

3. Szybkie jedzenie
Cudowny zapach pieczonego udka z kurczaka czy zapiekanek jest w stanie skusić właściwie każdego. Zjedzenie od czasu do czasu fast foodu nie jest przestępstwem, w końcu wszystko jest dla ludzi. Niestety żyjemy w czasach, w których wszystkim się śpieszy, dlatego dla wielu osób jedzenie na mieście jest wpisane w plan dnia. Prawdą jest, że niezdrowe jedzenie wpływa niekorzystnie na funkcjonowanie całego organizmu. Przede wszystkim powoduje uczucie ciężkości na żołądku, senności, braku chęci do wykonywania zadań. Powód jest bardzo prosty- posiłki tego typu są niezwykle kaloryczne, co sprawia, że organizm jest tak zajęty ich trawieniem, że nie ma ochoty marnować energii na inne zadania. Poza tym spożywanie tego typu posiłków odbija się nie tylko na kiepskim samopoczuciu, ale najczęściej również na wadze i zdrowiu.

Jedzenie = paliwo dla organizmu

Niezwykle duże znaczenie ma patrzenie na jedzenie jak na paliwo dla ciała. Dlatego warto jest zadbać, nie tylko o jego różnorodność, ale i regularność. W końcu, jeśli organizm wie, co jaki czas będzie kolejna dostawa, znacznie łatwiej rozplanuje jego zużycie. Regularność posiłków to rytm, do którego się przyzwyczajamy, jego zaburzenie może powodować rozdrażnienie, tak więc należy o tym pamiętać. W ciągu dnia należy zadbać o minimum 3 porcje owoców lub warzyw, ponieważ jest to nie tylko bomba witaminowa, ale przede wszystkim dawka kalorii, które dostarczą energię i podniosą poziom glukozy we krwi w naturalny sposób. Wypijanie minimum 2 litrów wody, usprawni rozprowadzanie wartości odżywczych po organizmie. Dlatego należy mieć to na uwadze, a z pewnością już po tygodniu można będzie zauważyć pewne różnice.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.